onsdag 7 maj 2008

Nu är det sommar, nu är det sol...

Nu är det sommar 
Nu är det sol
Nu är det hundbajs på gatan


Varför, Varför plockar man inte upp hundbajset efter sig? Jag förstår inte hur man kan låta bli att ta upp hundens bajs som ligger mitt på trottoaren. Får man inte dåligt samvete när man går därifrån? Det har jag fått de få gångerna jag varit tvungen att lämna bajset, så därför går jag tillbaka och plockar upp det när jag hämtat påsar. 

Så visst kan man glömma bajspåsar någon gång, eller ta med sig någon för lite. Men då kanske man kan ta emot en bajspåse när någon frågar om de behöver låna? Eller kanske efter första gången bara komma ihåg att ta med sig flera bajspåsar nästa gång? Jag vet aldrig hur mycket Elvis bajsar, han markerar med bajs så det kan vara allt mellan 2 små  kluttar till 10 små kluttar så därför har jag alltid en hel rulle med mig i korgen på rullatorn. Då kan jag ge påsar till dem som behöver också. 

Jag brukar fråga Hundägare som inte plockar upp hundbajset. Några tar generat emot påsar, andra lånar repliken från filmen JallaJalla " Men vadå, det var ju inte jag som bajsade" Näh det må hända att det inte var du som bajsade, men det var din hund och då hunden inte kan plocka upp bajset själv så måste ägaren göra det...det kallas ansvar!

Varför väljer man att ha hund mitt inne i staden om man inte kan plocka upp deras hundbajs? På landet där ingen människa går är en sak, men mitt inne i staden på cykelbanor, gångbanor, i parker och på torg.. Jag förstår att många ICKE hundägare vill ha hundförbud, men som jag skrev i ett inlägg innan, det är vi hundägare som sköter oss som får skiten för det. Varför ska ni som är så lata få förstöra för alla andra? 

Det har införts koppeltvång på hundar i Malmö stad, med undantag på Ribban, som är hundarna stora lekplats, Kanske ska man införa tvång på att ta upp bajs? Det finns ju som sagt redan en lag på att man i städerna måste plocka upp hundbajs efter sig, kanske ska polisen ta och ge samma böter till de lata hundägarna som man gör till de hundägare som inte har hunden kopplad? Eller kommer det gå så långt att man inte får ha hund inne i städerna p g a att några lata hundägare inte kan köpa hundbajspåsar för 20 kr och plocka upp bajset efter sina 4benta vänner? 


Inga kommentarer: