söndag 4 maj 2008

Hundförbud i storstaden?

Jag har precis suttit och läst en artikel i Sydsvenskan. 

Nu vill man återinföra hundförbudet i folkets park. Politikerna i Södra innerstaden menar att det vore bra om det fanns en hundfri zon och är trött på hundbajset och hundkisset i folkets park. 

Den nuvarande parkchefen sa för 2 år sedan att hundar är välkomna i Folkets park så länge de är kopplade och har idag ingen avsikt att ta bort hundarna från parken.  Men parkchefen medger att vissa hundägare slarvar med att plocka upp efter sina 4benta vänner och säger : 

-Våra parkarbetare tycker att det är ett problem. Men vi har minst lika mycket problem med att folk lämnar skräp och matrester efter sig i parken, säger han.


Och jag tycker parkchefen här i Malmö har sagt det bra. Att Jag sedan fortfarande trodde att hundförbudet fortfarande gällde i folkets park, eller att man kunde ta med hunden men att de inte får rastas i folkets park, är en annan sak.

Till de som vill införa en "hundfri zon" i Malmö så säger jag bara: lekparker, restauranger, gallerior, badplatser, torg, med mera med mera med mera är redan hundfria zoner och jag tror inte att vi behöver en till hundfri zon i denna stad.  Vi hundägare som sköter oss börjar känna oss väldigt åtsidosatta och bortsållade. 

Om ni ska återinföra hundförbudet i folkets park då vill jag införa minst 1 och helst 2-3 Barnfria zoner där det är förbjudet att ha skrikande ungar, ungar överhuvudtaget som kan bajsa, prutta eller allmänt förpesta för de som inte tycker om barn. Jag vill rökfria zoner utomhus, hur skönt skulle det inte vara att kunna gå på gångbanan utan att få massa cigarett rök i ansiktet? 

Förresten så finns det en lag i Sverige sedan 1940 talet om att man måste ta upp hundbajs efter sig, men inte en enda hundägare har blivit dömd, man hade dock inte detta problem med hundbajs under 80 och 90 talet då man hade hundskatten. Det kanske är dags att börja ta tag i lagen..eller återinföra hundskatt, så kanske man på det sättet kommer åt de hundägare som inte sköter sig? Eller varför inte införa ett "hundkörkort"? 

Inga kommentarer: