torsdag 6 mars 2008

Det händer grejor i Malmö idag...

Så har det hänt massa otäcka saker i Malmö igen!

Tv4nyheterna.se står det "bilbomber och rån skakar Malmö". 
På aftonbladet står det "bomblarm och bankrån i Malmö.".

Och visst blir man lite skärrad, igen! Samtidigt som det snart börjar kännas som vardagsmat i denna staden. När jag läser Aftonbladet på Kanal5 ´s Text Tv står det b l a ""samtidigt rånades en bank och en personbil exploderade, även det i centrala Malmö", när jag sedan går in på hitta.se och slår upp gatan så ser jag att banken som blev rånad var ute på Jägersro medans bilen som exploderade var nere i innerstaden (dvs centrum).  

Hur ska jag formulera mig? Aftonbladet brukar alltid skriva "på rosengård utanför Malmö" när det händer saker där. Vill bara rätta och uppdatera: Rosengård ligger mer centralt än Jägersro, Jägersro tillhör heller inte Centrala Malmö. 

Nåja jag tycker hursom att detta är lite skrämmande, vart är staden påväg? Eller vad håller det svenska samhället på att utvecklas till? Jag tänker närmast på Sala. När jag växte upp i Sala var det så tryggt och lugnt och skönt. Det var lite problem med Borlänge familjen ett tag men utöver det var det inget speciellt som hände i staden under 80 och 90 talet.  När jag flyttade från Sala 2002 bestämde jag mig att jag ville att mina barn skulle växa upp i samma trygga miljö som jag gjorde. Men trygga Sala finns inte längre och jag kan inte tänka mig att flytta tillbaka! Idag har en sk "maffia liga" (red devils) bosatt sig i staden, man har fängelset som ska vara ett av Sveriges värsta och för bara några få veckor sedan utsattes Gymnasieskolan för dödshot "det ska bli värre än massakern i Finland" sa man.  Polisen har Sala på sin lista som en av de mest kriminella städerna att bo i mot antalet invånare. Malmö toppar "så klart" listan. Trots detta trivs jag här, relativt bra iaf, fast även Malmö börjar kännas för litet nu. 

Men vart tog trygga Sala vägen? Sala som bara var känt för silvergruvan, annars visste ingen vart det låg.  Och vart tog trygga Samhället vägen? Ni vet samhället där man kunde gå hemifrån utan att låsa dörren? Eller då man kunde gå på gatan utan att riskera att både bli rånad och våldtagen? 





Inga kommentarer: