onsdag 5 mars 2008

Tandläkarkostnader...

Usch och fy för tandläkarkostnader! Det är alltid lika billigt och bra. NOT! 

Denna tiden på året brukar vi alltid gå till tandläkaren. Sedan jag började äta mina starka mediciner försämras mitt tandskydd (eller vad det heter) och måste vara extra noga med hur jag sköter mina tänder och besöka tandläkaren lite oftare då jag har lättare att få både hål och framför allt tandsten.  Prislappen brukar hamna på någon tusenlapp varje gång. 

Förra veckan var jag och Elvis till veterinären igen, vi skulle göra den andra rabies vaccinationen och kolla om han hade gått upp något mera i vikt. Veterinären sa då: men ojda Elvis har fått massa tandsten och försämrad andedräkt, vi måste boka tid hos tandläkaren! Elvis måste skrapa bort tandsten. Prislappen? Jo den hamnar på inte mindre än 2500kr! 2500 kr!!!. Vissa säger att jag får skylla mig själv för att jag inte borstat tänderna på honom oftare, på små hundar ska man tydligen borsta tänderna varje dag, speciellt om de äter blandad kost som Elvis. 

Tycker ändå det är lite halv roligt att veterinären påpekade först förra veckan att Elvis måste till tandsköterskan/tandhygienisten för att skrapa bort tandsten.. Elvis är hos veterinären 1 gång var 4-6 månad pga sina viktproblem. Veterinären har själv sagt att Elvis ska äta blandad kost, (människomat, godis, hundmat) för att han måste gå upp i vikt . Kunde då inte doktorn påpekat att vi, för att förhindra tandproblem måste borsta tänderna varje dag?  Okey jag kanske borde vetat om det, googlat och tagit reda på det själv .. men 2500 kr??? är det humana priser?  

Okej, jag lägger ner mycket mer pengar än så på Elvis varje månad, men nästa månad fyller vi båda år och allt. kanske hade varit roligare att få något annat i födelsedagspresent än ett tandläkarbesök? Det jag tycker är ännu roligare i detta är att Elvis är maxad vetrinärvårdsförsäkrad och detta kommer inte gå på försäkringen.  Försäkringen täcker Tandvård, men inte tandsten.

Nåja, jag får skicka killarna till tandläkaren denna månad så får jag gå nästa eller något....

Men ska bli spännande att se denna nya tandvårsreform som regeringen ska presentera nu i april, vissa spekulationer säger att det kommer bli dyrare vid mindre undersökningar och att du bara kommer tjäna på det om du måste dra ut tänder eller operera bort visdomständerna, andra säger att alla kommer tjäna på en ny tandvårdsreform.  Men alla? det gäller väll inte hundarna? 

Iaf ett Tips till alla hundägare: borsta tänderna på era hundar. Minst 1gång i veckan ska tänderna borstas, på både stora och små. 




  

Inga kommentarer: