fredag 7 mars 2008

varning för...

Som jag skrev i morse ville jag passa på att ge en varningens ord för P-stav.

Det har skrivits flera artiklar om att detta är ett stort problem i hela Europa, stavar som försvinner och vandrar runt i kroppen, stavar som sätts in fel mm. Nu har alla Gynekologer och barnmorskor fått ett varningens ord för att sätta in P-stavar på tjejer och kvinnor.

Idag hittade dom min försvunna P-stav med ultraljud, den har rört sig inåt och trasslat in sig i muskulaturen.. Nu har man skickat en remiss till Operation... en operation där väntetiden är 52 veckor!!!!! På 52 veckor kan staven trassla in sig ännu mera i muskeln vilket ökar risken till att man tappar känseln i armen helt, att en stor bit av muskeln försvinner och att du inte kan använda armen något mera....

..Den enda fördelen här är att jag redan är muskel och nervsjuk och inte har någon normal koordination i armen, jag har heller inte normala reflexer eller normalt fungerande nerver i överarmen, så jag kommer inte att märka någon större skillnad, tror jag, förutom att jag får en diagnos till... 

hurusom jag måste ge ett varningens ord och avråder alla som funderar på ett nytt säkert preventivmedel: skaffa hellre P-spruta än P-stav... som jag sa i förra inlägget: en/två p-stavar är lätta att sätta in men ett helvete att ta ut (om det sätts in fel och trasslar in sig i muskelaturen och nerverna) 

Visst detta är "i värsta senariet" ..jag vet att många är nöjda med p-stavar och det är hittills bara runt 1000 av en 60 000 användare i Sverige som anmält till patientvårdsnämnden att deras arm har blivit helt förstörd av P-stav, däremot är siffran betydligt högre när det gäller stavar som vandrat runt i kroppen.. och båda siffrorna ökar för varje dag som går.... och som sagt alla kvinnokliniker runt om Europa har nu fått ett varningens ord och rekommendationer om att avråda från P-stav.....  

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hej! Jag har samma problem nu, de hittar inte min stav och jag är sjukt orolig att dom aldrig ska kunna plocka ut den. Vill såklart inte få men av detta..

Hur ska jag hantera detta?
De har skickat en remiss till Kvinnohälsan.. men som du säger det tar hundra år!

/ Johanna (holmgren.j@hotmail.com

Anonym sa...

Hej Ika, jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående detta.
Om du vill veta mer så kan du maila mig på: karin.jansson@gp.se

Med vänlig hälsning
Karin Jansson, Göteborgs-Posten