måndag 24 mars 2008

"Sudda det gör man inte"

Jag inhandlade idag ett nytt sketch block/skissblock. Alla de andra stora jag har är fulla 
och det lilla som är halvfullt är ju bara till för att skissa upp det man tänkt, eller om man ska lära sig något nytt. 

När jag växte upp fick jag lära mig att man inte fick sudda. 
Gjorde man något fel kunde man göra något annat av det, för sudda det gjorde man inte.
Man kunde ha 2 block, 1 till för att skissa upp det man hade tänkt sig och sedan ett annat för att göra det riktiga "verket" men sudda det gjorde man inte. Om man mot all förmodan suddade så blev det bakläxa och avdrag i betyget. För riktiga konstnärer dom suddar inte. Om man suddat syns det så tydligt på verket, speciellt om man tecknar med kol som jag, så sudda det gör man inte.  Sudda fick man bara göra om man satt och ritade en vanlig teckning med blyerts på ett vanligt ritpapper, men det fick man inte göra på målar/konst lektionerna, för sådant larv behövde man inte hålla på med på lärarens dyrbara tid! 

Nåja nu sitter jag här vid bordet och tecknar. Jag lyssnar på Mozart och jag har gjort ett litet fel på ett porträtt, suddgummit skulle lockar men orden "sudda det gör man inte" ekar i mitt huvud......




Inga kommentarer: