söndag 9 mars 2008

lördag mitt i natten

Så har lördagen passerat förbi. 

Vi har precis kommit hem från en middag hemma hos ett par goda vänner. De har precis flyttat in i sitt nya hus ..någonstans mellan Sjöbo och Tomelilla.  Riktigt fint hus och jag blev nästan lite avundsjuk, på hemvägen kändes det lite simpelt att åka hem till våran hyreslägenhet på 55 kvm i Malmö Centrum. 

På Riksväg 11 någonstans mellan Sjöbo och Veberöd (kanske) så var det massa polisbilar. Först var det en, sedan såg vi 2 till vid en vit saab som kört av vägen och krockat med ett träd, en polisbil var längre in i skogen och sökte efter något.. vi trodde först det var en bilolycka, någon som svängt för ett djur eller något och att poliserna letade efter det skadade djuret och att ambulansen var påväg..men sedan såg vi flera andra polisbilar som körde sakta vid åkrarna och skogarna ...och ingen ambulans var påväg. Slutsats: Det kan inte röra sig om en bilolycka som vejt för ett djur.. Det skickas inte ut en 8-10 polisbilar en lördagnatt då. Kanske letar de efter rånarna från i Torsdags? Man har ju fortfarande inte fångat de som rånade banken, sprängde bilarna och satte en bomb utanför polishuset .,.. 


Nåja, efter den goda middagen parkerade vi oss till andra chansen. Första gången jag ser denna nya tävlingsformen i andra chansen. Jag måste säga att jag tycker detta var väldigt orättvist. Varför inte låta alla "andra chansare" tävla mot varandra? och varför får "andra chansarna" sjunga sina låtar 74 miljoner gånger? I vanliga deltävlingarna får de ju bara sjunga 1 gång? andra chansarna får ju då försprång i den stora finalen eftersom deras låtar spelats flera gånger??  Sen tyckte jag det var dumt att Therese Andersson fick tävla mot Sussie Tapper... Sussie har fått sympatiröster för att hon har Parkinssons sjukdom och ligger där med 75 steg före Therese. Svt kommer naturligtvis att skylla detta på att Therese inte når ut genom rutan, som de redan sagt en gång. 

Nordman vs Carola/Andreas??? Ja, vad ska man säga. Jag tyckte faktiskt Nordman var bättre ikväll, var inte alls imponerade av låten förra lördagen men idag satt den. Sen var det vällan ganska skönt att Carola åkte ur? Såg ni hennes min när de sa att Nordmans låt gick vidare... undra om någon lagt upp den på You Tube... hon var så säker på att gå vidare och blev så förvånad när hon inte gick.... själv var hon inte sen med att säga: " Svenska folket är trötta på oss, vi har hörts för mycket" ... *haha* vilket skitsnack! Kanske snarare är trötta på ordkriget som varit mellan dessa 2 och kanske var det i själva verket så att Svenska folket tyckte bättre om Nordmans låt? 

Men vilket skräll det var att Sibel gick vidare? Det trodde jag aldrig .. men själv tror jag inte att hon har en chans i finalen. Tyvärr blir det Charlotte Perelli som vinner den och Sverige slutar på sista plats i den stora Europa finalen.... Men jag tror annars att BWO eller Amy Diamond har bäst chans där ute i finalen... fast vad vet jag.. Trodde ju också att The Ark om några skulle nå ut till Europerna förra året, men se hur det gick?  Var ingen som röstade på Sverige (vi har ju bara 3 grannar) , så kommer det iof att vara i år också.. men är det ändå inte lite konstigt att forna Jugoslavien med flera länder som är i krig och politiskt oeniga ändå röstar på varandra? När man i sportens värld börjat dra in politiken och nu avråder för att delta i OS i Peking?  Det jag menar är att Politiken och krigen ska dras in i sportens värld men inte i Musikens? Samtidigt som jag inte förstår vad alla har emot Sverige, eftersom de inte får några röster? har Svenskarna så dålig musiksmak? 


Inga kommentarer: