onsdag 12 mars 2008

Siv-Göran eller Karl-Astrid kanske?

I Skåne och framförallt på den skånska landsbygden är det väldigt vanligt med konstiga dubbelnamn. Karl-Hugo, Hugo-Otto, Sven-Åke, Sven-Bertil, Johan-Martin, Karl-Markus, Simon-Ingmar med mera är exempel på namnkombinationer  här nere (som blir ett dubbel namn), speciellt på äldre och medel ålders personer. 

För ett par dagar sedan försökte jag komma på vad en släktings syster hette. Det enda namnet jag kom på var Siv-Göran. Det kan tyckas låta konstigt men ingeting förvånar mig längre när det gäller de skånska namnen. 

I a f idag har jag fått höra om andra personer på den skånska landsbygden. Personerna i fråga heter Stefan-Martin och Violetta-Martin... men hör och häpna..Violetta-Martin blev inte dagens konstigaste namn. Karl-Astrid (!) hamnade på första platsen hos mig. 

Inga kommentarer: