tisdag 2 februari 2010

kristna Fastan vs Ramadan

Det är konstigt hur vissa saker ibland måste smälta in innan man börjar reflekterar över dem på riktigt. Tidigt under hösten 2009 så skrev jag ett Brev, mitt första Islam brev för docent Otterbeck. Jag reflekterade då över Ramadan och firandet av Ramadan i Sverige. Idag har jag reflekterat över detta igen efter att vi i kyrkan satt och kom fram till att den 17 februari börjar vår fasta och den är lång i år. Kristendomens fasta börjar nämligen dagen efter Fettisdagen och det är bland annat därför det heter Fastlagsbulle (semlans andra namn), det är den man äter precis innan fastan som ska vara fram till Påsken, i år ligger påsken första helgen i april och i år blir det första gången jag följer den kristna fastan.

Jag vet att jag i mitt brev till docent Otterbeck reflekterade över huruvida det var rätt att ta ramadan till den svenska traditionen eller inte och jag jämförde den med en rad kristna traditioner jag skulle vilja ta med mig till ett muslimskt land. Men det jag egentligen borde ha frågat var om jag har rätt att kräva att få fasta under den Kristna fastan när jag lever i ett muslimskt land. Jag anser ju att alla har vi rätt att fasta oavett om det är för bantning eller religiöst syfte.

I år får jag iaf känna på hur det verkligen känns och vad jag förstått så är den Kristna fastan och den muslimska fastan samma sak när det gäller själva fastan och jag själv kommer stå där och undra hur detta skall gå och till vilken grad jag ska fasta, precis som mina egna informanter i ett annat brev och de informanterna jag läst om i olika böcker så behöver jag själv ta en ställning och först efter att jag gjort detta och efter att man själv har testat på hur det är så kan man verkligen skapa sig en förståelse, precis som med allt annat här i världen. Du vet inte hur det är att ha häst förren du testat på att ha häst, du vet inte hur det är att sitta i rullstol förrän du testat på att sitta i rullstol, du vet inte hur det är att mista en kär familjemedlem förrän du har gjort det. Kanske var det där dumma jämförelser men ni kanske förstår vart jag vill komma. Hur ska du veta hur det är att försöka fasta under dygnets ljusa timmar när du ska sköta både jobb, skola och familj, innan du har testat det?

Hursom så är det intressant att se vilken debatt den muslimska fastan skapar när den kristna fastan bara flyter på och står där i skym undan.

Inga kommentarer: